• Bruno Almeida

Chart of the Week | Petrus Roselli, 1449, Spain


Author | Autor Petrus Roselli

Date | Data 1449

Country | País Majorca (Spain)

Archive | Arquivo Baden State Library (Badische Landesbibliothek)

Call number | Número de Catálogo S6

Dimensions | Dimensão 1020 x 590 mm

Medea-Chart DB Entry | Entrada BD Medea-Chart


Determining the accuracy of a nautical chart could be a daunting task for the typical 15th century buyer, considering the large amount of graphical and textual information stored on these objects. As charts became more widespread, seamen and merchants would surely be looking for quick, practical tests to distinguish a reliable portolan chart from an unreliable one. Around 1464, Benedetto Cotrugli wrote a treatise about navigation (the first of the genre to discuss the use of nautical charts) where he listed three criteria which could be used to check if a chart was correct. He wrote that on a good chart, one could draw three straight lines without crossing land: one from Porto Pedro, in Mallorca, to Alexandria, in the southeast by east direction; another from Venice to Monopoli, in the southeast direction; and a third from Tenedo to Cape Maleas, in the Aegean Sea. The present chart - made in Majorca in 1449 by Petrus Roselli - showing the Mediterranean basin, with the Atlantic south coast of the Iberian Peninsula, and the Black Sea, passes this test with flying colours.

Not much is known about the life and work of this cartographer. That he was influenced by Battista Beccari’s cartographic work is acknowledged in the legend of a chart Roselli produced some years before, in 1447. He must have been a prolific chart maker, working from 1447 or earlier to as late as the 1490s, but only 18 of his charts have survived.


The style of the present chart resembles that of Beccari’s works in its detailed coastlines and the design and orientation of most of the city vignettes. There is but light ornamentation, and although Roselli hailed from Majorca, this exemplar lacks many of the features identified with Catalan cartography, such as inland miniatures of people and animals, discursive notes, and the traditional representation of the Atlas Mountains (in North Africa) in the shape of a bird’s leg. Instead, visual appeal is supplied with the beautiful drawings of the cities but also with heraldic symbols and flags, which are extensive and varied. Roselli drew thirty-five flags and tinted some islands (such as Majorca and Rhodes) in their usual colours. Blues, reds, and greens predominate, and there are touches of what appears to be silver on some banners.


Versão Portuguesa


A determinação da precisão de uma carta de navegar podia ser uma tarefa exigente para um típico comprador do século XV, tendo em conta a quantidade de informações gráficas e textuais armazenadas nesses objectos. À medida que a posse de cartas foi sendo generalizada, os marinheiros e mercadores procuraram certamente formas práticas e rápidas para distinguir se as cartas portulano eram fidedignas. Por volta de 1464, Benedetto Cotrugli escreveu um tratado sobre navegação (o primeiro do género a debater o uso de cartas náuticas) onde listou três critérios que poderiam ser usados ​​para verificar se a carta estava bem desenhada. Assim, numa boa carta, deveria ser possível traçar três linhas rectas sem cruzar terra: uma de Porto Pedro, em Maiorca, até Alexandria, na direcção sudeste pelo leste; outra de Veneza até Monopoli, na direcção sudeste; e uma terceira de Tenedo até Cabo Maleas, no Mar Egeu. A carta aqui apresentada - feita em Maiorca em 1449 por Petrus Roselli - em que é exibida a bacia do Mediterrâneo, a costa sul da Península Ibérica até Sagres, e a costa do Mar Negro, passaria facilmente neste teste.


Não se sabe muito sobre a vida e obra deste cartógrafo. Terá sido influenciado pelo trabalho cartográfico de Battista Beccari, como o próprio Roselli reconhece numa legenda de numa carta produzida alguns anos antes, em 1447. Tudo indica que terá sido um cartógrafo prolífico, trabalhando de 1447 ou antes, até 1490, mas apenas 18 das suas cartas sobreviveram.


O estilo de desenho desta carta de 1449 é congruente com o de algumas cartas de Beccari, algo que se pode constatar pelo traçado detalhado dos litorais e no desenho e orientação da maioria das cidades. A ornamentação é moderada e, apesar de Roselli ter prosperado em Maiorca, este exemplar não regista muitas das características identificadas com a cartografia catalã, tais como miniaturas de pessoas e animais no interior, notas discursivas e a representação tradicional da Cordilheira do Atlas (no norte da África) em forma de perna de pássaro. Em vez disso, o apelo visual advém não só do belíssimo desenho das cidades, mas também dos símbolos heráldicos e das bandeiras, que são extensos e variados. Roselli desenhou trinta e cinco bandeiras e pintou algumas ilhas (como Maiorca e Rodes) com as suas cores habituais. Predominam os azuis, vermelhos e verdes, e há indícios do que parece ser uma coloração prateada em algumas das bandeiras.



Further reading | Leitura complementar

  • Campbell, T. (1987). Portolan Charts from the Late Thirteenth Century to 1500. In J. B. Harley & D. Woodward (Eds.), The History of Cartography (Vol. 1, pp. 371–463). University of Chicago Press.

  • Mesenburg, P. (2021). Portolankarten – Aufnahme und Abbildung. KN - Journal of Cartography and Geographic Information, 71(3), 195–206.

  • Pujades i Bataller, R. J. (2007). Les cartes portolanes: La representació medieval d’una mar solcada / Portolan Charts: The Medieval Representation of a Ploughed Sea (Institut Cartogràfic de Catalunya, Institut d’Estudis Catalans, & Institut Europeu de la Mediterrània, Eds.). Lunwerg Editores.

  • Winter, H. (1952). Petrus Roselli. Imago Mundi, 9, 1–11.


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